ΤΕΝΑ συν σε όλα
Home ΑΚΡΑΤΕΙΑ ΠΥΕΛΙΚΟ ΕΔΑΦΟΣ ΚΑΙ ΑΚΡΑΤΕΙΑ Ασκήσεις Kegel’s. Αρχίστε τώρα στην Εγκυμοσύνη!

Η εγκυμοσύνη αποτελεί μια περίοδο η οποία επιφέρει σημαντικές φυσιολογικές και ανατομικές αλλαγές στο σώμα μιας γυναίκας. Σύμφωνα με το Αμερικάνικο Κολέγιο Γυναικολόγων και Μαιευτήρων (ACOG) οι αλλαγές αυτές αφορούν

  • Στο αναπνευστικό & καρδιαγγειακό σύστημα
  • Στον μεταβολισμό
  • Στον έλεγχο της θερμοκρασίας και στο
  • Στο μυοσκελετικό σύστημα & στην βιομηχανική του σώματος.

Κάποιες από αυτές τις αλλαγές είναι ορατές ενώ κάποιες άλλες όχι. Η δυσλειτουργία των μυών του Πυελικού Εδάφους με πιθανά συμπτώματα ακράτειας ανήκει στις αλλαγές του μυοσκελετικού συστήματος και παρότι είναι εξαιρετικά σημαντική δεν γίνεται ορατή!

Η προσαρμογή του σώματός σας στις νέες ανάγκες επιτυγχάνεται με την βοήθεια της ορμόνης ριλαξίνη. Είναι αυτή που θα ¨μαλακώσει¨ τους ιστούς, έτσι ώστε να βοηθήσει το σώμα σας να ¨επεκταθεί και να διευρυνθεί¨ κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης αλλά και να μπορέσει να διαταθεί το πυελικό έδαφος κατά την διάρκεια του τοκετού.

images (1)

Στο πυελικό έδαφος, το ¨μαλάκωμα¨ των μυών από την επίδραση της ριλαξίνης και το αυξανόμενο βάρος του μωρού ασκούν μεγάλη πίεση στην περιοχή. Επίσης, στον τοκετό  κατά το πέρασμα του μωρού από ¨το κανάλι  του τοκετού¨ το μωρό διατείνει τα νεύρα και τους μύες του πυελικού εδάφους που κρατούν την ουρήθρα κλειστή. Είναι σπάνιο φαινόμενο να ¨τραυματιστεί¨ η ουροδόχος κύστη.  Το πυελικό έδαφος όμως και τα νεύρα, τεντώνουν φτάνοντας τα όριά τους! Το μυϊκό σύστημα του πυελικού εδάφους χάνει μέρος της δύναμής του και δεν μπορεί να κρατήσει την ουρήθρα κλειστή ώστε να συγκρατήσει όλα τα ούρα στην ουροδόχο κύστη. Αποτέλεσμα; Μπορεί να χάνετε ούρα με φτέρνισμα, με βήχα, με γέλιο, με σήκωμα βάρους, με την άσκηση ή και να έχετε έντονη και συχνή αίσθηση ανάγκης για ούρηση. Σε περίπτωση που αποκτήσετε  συμπτώματα ακράτειας καλό είναι να γνωρίζετε ότι δεν θα εξαφανιστούν εάν τα αγνοήσετε. Ένα πρόγραμμα επανεκπαίδευσης των μυών του πυελικού εδάφους με ασκήσεις Kegels θα είναι απαραίτητο για να γίνετε και πάλι εγκρατής!

Η εγκυμοσύνη λοιπόν είναι μια εποχή που σίγουρα χρειάζεστε ένα δυνατό πυελικό έδαφος! Ένα αδύναμο πυελικό έδαφος

images (4)

  • Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, αυξάνει τις πιθανότητες συμπτωμάτων ακράτειας
  • Κατά την διάρκεια του τοκετού, αυξάνει την πιθανότητα του τραυματισμού του περινέου, της δημιουργίας περινεοτομής και των συμπτωμάτων ακράτειας
  • Μετά τον τοκετό, αυξάνει τις πιθανότητες πρόπτωσης και σεξουαλικής δυσλειτουργίας, καθώς και την πιθανότητα να αυξηθούν τα συμπτώματα ακράτειας μεγαλώνοντας.

Για όλους αυτούς τους εξαιρετικά σημαντικούς λόγους, εάν είσαστε έγκυος και δεν έχετε αρχίσει ακόμα να κάνετε ασκήσεις πυελικού εδάφους Kegel’s, αρχίστε τώρα και μάθετε να τις κάνετε σωστά!

Ποιες γυναίκες διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο; Μεγαλύτερο κίνδυνο διατρέχουν γυναίκες που είχαν πολλαπλές εγκυμοσύνες, υποβοηθούμενο φυσιολογικό τοκετό  (με εμβρυουλκό), μεγάλη διάρκεια εξώθησης (περισσότερο από 1 ώρα κατά το 2ο στάδιο του τοκετού), ¨μεγάλη¨ περινεοτομή και μωρά μεγάλου βάρους (μεγαλύτερα των 4 κιλών).

Και σε περίπτωση που κάποιες από εσάς αναρωτιέστε μήπως η επιλογή της καισαρικής θα μπορούσε να σας ¨προφυλάξει¨ από πιθανές δυσλειτουργίες του πυελικού εδάφους, η έρευνα έχει δείξει ότι  «Μπορεί μετά από ένα ¨δύσκολο¨ φυσιολογικό τοκετό να υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες δυσλειτουργίας του πυελικού εδάφους αλλά η επιλογή της καισαρικής δεν σημαίνει αποφυγή των δυσλειτουργιών». Άλλωστε, η ακράτεια στις γυναίκες συνδέεται και με πολλούς άλλους λόγους. Συμπτώματα ακράτειας αντιμετωπίζουν και γυναίκες που δεν έχουν γεννήσει αλλά έχουν χρόνιο βήχα ή και δυσκοιλιότητα, γυναίκες αθλήτριες σε επίπεδο πρωταθλητισμού  (άρση βαρών ή αθλήματα με κραδασμούς), γυναίκες που η θέση εργασίας τους απαιτεί σήκωμα βάρους καθώς και γυναίκες με υπερκινητικότητα στις αρθρώσεις τους.

images (8)

Και μην ξεχνάτε. Σύμφωνα με την «Διεθνή Κοινότητα Εγκράτειας»  (International Continence Society, I.C.S.), «Οι γυναίκες κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης και μετά το τοκετό πρέπει να ενθαρρύνονται  να κάνουν ασκήσεις του Π.Ε. τόσο για την πρόληψη όσο και την αποκατάσταση της ακράτειας».

Άλλωστε, πρόσφατη έρευνα  στην Αυστραλία απέδειξε ότι 1 στις 3 γυναίκες που έχουν έστω και ένα τοκετό, αντιμετωπίζουν συμπτώματα ακράτειας και ¨ζητά¨ από αυτές τις γυναίκες να κάνουν ασκήσεις Kegel’s!

images (7)

 Θυμηθείτε! Πριν ξεκινήσετε, μιλήστε με τον γυναικολόγο σας και ζητήστε από έναν φυσικοθεραπευτή πυελικού εδάφους να σας κατευθύνει στην σωστή εκτέλεση της άσκησης, και να σας δημιουργήσει ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης της περιοχής προσαρμοσμένο στις προσωπικές σας ανάγκες. Η περίοδος της εγκυμοσύνης είναι μια ιδιαίτερη περίοδος στην ζωή μιας γυναίκας. Οτιδήποτε νέο αποφασίσετε να αρχίσετε σε αυτή την περίοδο θα πρέπει να το κάνετε και να είσαστε ασφαλείς τόσο εσείς όσο και το μωρό σας!

Φωτεινή Λάγαρη  ΜΑ., ΡΤ.
New
York University
Φυσικοθεραπεύτρια www.ptpraxis.gr
Επιστημονικός συνεργάτης
SCA (ΤΕΝΑ) Ελλάς

 

 

 

Μπορεί να σας ενδιαφέρει...

Deixe-nos um comentário