ΤΕΝΑ συν σε όλα
ΤΕΝΑ συν σε όλα
Home ΑΚΡΑΤΕΙΑ ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ Πώς να βιώσουμε τη μητρότητα που ήρθε στη ζωή μας

Πώς να βιώσουμε τη μητρότητα που ήρθε στη ζωή μας

ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ

0 41

Νιώθεις η πιο ευτυχισμένη γυναίκα του κόσμου και ξαφνικά η ψυχολογία σου πέφτει; Το ξεκίνημα της μητρότητας συνοδεύεται συνήθως από σκαμπανεβάσματα θετικών και αρνητικών συναισθημάτων που πρέπει να ξέρουμε να ελέγχουμε για να απολαύσουμε αυτήν τη νέα εμπειρία. Μάθε πώς.


Το ξεκίνημα της μητρότητας είναι ένα στάδιο ενθουσιασμού και υψηλών προσδοκιών που, ωστόσο φέρνει μαζί του συναισθήματα που συχνά κάνουν τις γυναίκες να αισθάνονται αποσυντονισμένες. Η αντιμετώπιση αυτής της νέας κατάστασης της ζωής συχνά συνοδεύεται από ανασφάλεια, φόβο ή άγνοια.

Με τόσες αλλαγές, η μητρότητα φέρνει μαζί της την απώλεια της ρουτίνας και των συνηθειών μας, διαταράσσοντας τον προσωπικό και τον ελεύθερο χρόνο μας… Και εμφανίζονται νέες ανάγκες που απαιτούν να είμαστε πιο προσεκτικές και να μαθαίνουμε νέους ρόλους: να ξέρουμε πώς να φροντίζουμε ένα μωρό, να διαισθανόμαστε τι του συμβαίνει, γιατί κλαίει…

Η σχέση του ζευγαριού μπορεί επίσης να διαταραχθεί αφού σχεδόν όλα επικεντρώνονται στη φροντίδα του μωρού. Εάν σε αυτό προσθέσουμε την κούραση και την έλλειψη ύπνου έχουμε τον συνδυασμό που μπορεί να οδηγήσει τις γυναίκες σε καταστάσεις θλίψης και άγχους. Γι’ αυτό είναι συνηθισμένο να αναμειγνύονται θετικά και αρνητικά συναισθήματα μετά τον τοκετό.

Πρέπει να ξέρουμε πώς να διαχειριστούμε αυτά τα συναισθήματα για να απολαύσουμε πλήρως αυτήν τη νέα εμπειρία και να γνωρίζουμε το πώς να παρέχουμε την απαραίτητη φροντίδα και στοργή τόσο στο μωρό μας όσο και στον σύντροφό μας και, φυσικά, στον εαυτό μας.

Άγχος

Το άγχος αυξάνει την ενεργητικότητά σου. Γιατί εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της μητρότητας; Το βάρος της ευθύνης πέφτει επάνω μας. Από τη μια μέρα στην άλλη έχουμε υπ’ ευθύνη μας το μωρό μας, νεογέννητο και ανυπεράσπιστο και που δεν μπορεί να μας πει γιατί κλαίει.

Μερικές φορές αυτό το άγχος μπορεί να κατακλύσει τη μητέρα και να γίνει ένα πρόβλημα που πρέπει να προσέξει. Να είσαι πολύ προσεκτική για να έχεις συνείδηση ότι δεν πέφτεις σε υπερβολική επαγρύπνηση του μωρού:

• Έχεις συνεχώς σκέψεις που επαναλαμβάνονται. Στριφογυρίζεις στο μυαλό σου με εμμονή κάποιο θέμα χωρίς να καταλήγεις σε κανένα συμπέρασμα. 

• Ελέγχεις κάθε στιγμή εάν τα κάνεις όλα σωστά. Συμβουλεύεσαι φόρουμ και απόψεις άλλων μανάδων παρατηρώντας οποιαδήποτε μικρή αλλαγή στο μωρό σου.

Όταν το άγχος ξεχειλίζει μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα: αντί να μας κρατά σε εγρήγορση για να αντιμετωπίζουμε προβλήματα, ενεργεί ως «σαμποτέρ» που δεν μας επιτρέπει να σκεφτόμαστε ξεκάθαρα και μας οδηγεί στη λήψη λανθασμένων αποφάσεων ή σε υπερβολικό έλεγχο που καταλήγει να μας εξαντλεί και να μας ξεπερνά.

Θλίψη

Όλες οι μητέρες αισθάνονται κάποια θλίψη ή μελαγχολία κάποια στιγμή. Αν και δεν είναι και πολύ πρέπον να μιλάμε για αυτό, λάβε υπόψη ότι η μητρότητα δεν είναι διαφήμιση στην τηλεόραση. Έχουμε κερδίσει πολλά, αλλά επίσης έχουμε χάσει τη ρουτίνα μας, τη σιγουριά μας, τον έλεγχο των ωραρίων μας και την ικανότητά μας να αποφασίζουμε τι θέλουμε να κάνουμε ανά πάσα στιγμή. Τώρα το μοναδικό θέμα στον κόσμο και σημαντικότερο όλων είναι το μωρό.

Αυτό σημαίνει ότι το βάρος της ευθύνης εναλλάσσεται με άλλες στιγμές κατά τις οποίες η μελαγχολία και η θλίψη μας καταβάλλουν. Το να αισθανόμαστε έτσι δεν σημαίνει ότι είμαστε κακές μητέρες ή ότι δεν βιώνουμε τη στιγμή όπως «πρέπει» να τη ζήσουμε.

Μην φοβάσαι να παραπονεθείς ή να εκφράσεις τα διάφορα συναισθήματά σου. Είναι μέρος αυτής της μοναδικής και ιδιαίτερης στιγμής της ζωής σου. Όλες οι γυναίκες αισθάνονται ανασφαλείς ή νευρικές με την άφιξη ενός νέου παιδιού και αυτό μας δείχνει ότι είμαστε σε καλό δρόμο και ότι θέλουμε να είμαστε όχι η καλύτερη μητέρα, αλλά μια καλή μητέρα για το μικρούλι μας. Θα γίνεις μια υπέροχη μητέρα. Πίστεψέ το!

Συμβουλές για τον χειρισμό αυτών των αρνητικών συναισθημάτων:

  • Προσπάθησε να κερδίσεις χρόνο για ύπνο και ξεκούραση όταν το παιδί κοιμάται.
  • Θέσε όρια στις επισκέψεις: χρειάζεσαι χρόνο για τον εαυτό σου και την οικογένειά σου. Δεν πειράζει αν πεις «όχι»και να αναβάλεις την επίσκεψη για κάποια στιγμή που είσαι πιο ξεκούραστη.
  • Αφιέρωσε χρόνο στο σύντροφό σου, για να συζητήσετε για το πώς αισθάνεστε, τους φόβους, τις ανασφάλειες, ακόμη και για να ζητήσετε συγγνώμη για μια στιγμή που λόγω της κούρασης δεν καταφέρατε να επικοινωνήσετε με επιτυχία.
  • Δεν είναι μεμπτό να ζητήσεις βοήθεια. Δεν υπάρχουν οι “σούπερ-μαμάδες”, δεν χρειάζεται να τα ξέρεις όλα. Συζήτησε τυχόν αμφιβολίες που έχεις με φίλους, οικογένεια ή επαγγελματίες. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είσαι καλή μητέρα, σίγουρα θα βρεις και θα νιώσεις κατανόηση και αποδοχή.
  • Κοιτάξου στον καθρέφτη, αφιέρωσε έστω και λίγο χρόνο για τον εαυτό σου: άλλαξε τα ρούχα σου στη διάρκεια της μέρας, πήγαινε μια βόλτα με το μωρό… Αυτό θα σε υποχρεώσει να φτιαχτείς, να βγεις έξω και να μιλήσεις με άλλους ανθρώπους.
  • Μην ξεχνάς να απολαμβάνεις το μωρό σου, όχι μόνο να ασχολείσαι με αυτό ή να το φροντίζεις. Μερικές φορές ξεχνάμε την ευχαρίστηση της παρουσίας του στο πλευρό μας λόγω του βάρους της ευθύνης ή του φόβου ότι δεν ξέρουμε πώς να το φροντίζουμε. Απόλαυσε την επαφή μαζί του, αγκάλιασέ το, νιώσε το, φίλησέ το… 

Αν δεις ότι δεν μπορείς να διαχειριστείς τα συναισθήματά σου και σε ξεπερνούν, εάν αισθάνεσαι λυπημένη ή αγχωμένη όλη την ώρα, πρόσεξε! Μπορεί να έχεις επιλόχια κατάθλιψη. Έως το 13% των γυναικών που γίνονται μητέρες για πρώτη φορά υποφέρουν από αυτό, σύμφωνα με έγκυρες μελέτες. Εάν σου συμβεί αυτό, μην διστάσεις να συμβουλευτείς έναν επαγγελματία.

Πηγή: Alicia Jiménez, ψυχολόγος

Μπορεί να σας ενδιαφέρει...